Ik krijg regelmatig de vraag: hoe communiceer je op een manier die opvalt? Logisch, want we willen allemaal dat volgers doorklikken en meer willen weten van jouw organisatie of product. Maar hoe doe je dat dan? Dat doe je door de aandacht te trekken van je lezer of kijker! Je maakt bijvoorbeeld gebruik van effecten, goede visuals en natuurlijk een sterke tekst die de aandacht vasthoudt. Hoe je een sterke tekst schrijft, daar kom ik later nog eens op terug. Want vandaag ligt de focus op het makkelijk en snel maken van visueel aantrekkelijke content. Elke beginner kan dat doen, door gebruik te maken van het gratis online programma Canva. Ik leg je in dit artikel uit wat Canva is, welke functionaliteiten Canva heeft en waar je op moet letten als je een ontwerp maakt in Canva.
Wat is Canva?
Canva is een online designplatform waar je onder andere mooie visitekaartjes, presentaties, posters en social media berichten kunt maken in jouw stijl. Canva is een gratis online tool (maar er bestaat ook een betaalde PRO versie) en je kunt er gebruik maken van allerlei templates, kleuren, stockfoto’s, stickers en fonts voor jouw onderneming. Design skills zijn niet nodig! Canva is een simpele tool die je moeilijke designtaken uit handen neemt. Ik ben al jaren fan en ik zal je uitleggen waarom.
Functionaliteiten van Canva
Om te beginnen is het een foolproof omgeving, iedereen met een beetje internetkennis kan makkelijk aan de slag gaan met een nieuw ontwerp. Je kiest wat je wil ontwerpen, of je zoekt in de zoekbalk naar wat je wil maken. Een nieuwe Instagram story maken? Dat kan! Canva heeft meerdere templates die je kunt gebruiken en aanpassen naar jouw wensen. Je hebt bovendien binnen het platform al jouw designs staan, dus eerder gemaakte ontwerpen vind je makkelijk terug. Je kunt ontwerpen delen met mensen, een brand kit opstellen en een team samenstellen die samen met jou aan projecten werkt.
Waar moet je op letten als je een ontwerp maakt in Canva?
Hoe mooi het ook is om Canva als je snelle designtool te gebruiken, raad ik aan om op nog enkele zaken te letten wanneer je een eigen ontwerp maakt. Zorg dat je een bibliotheek aanmaakt met eigen foto’s. Dit kunnen foto’s zijn van je medewerkers, sfeerbeelden van het bedrijf, of productfoto’s. Door gebruik te maken van eigen foto’s toon je de authenticiteit van je onderneming.
Heb je een huisstijl? Zorg dan dat deze consequent terugkomt in al jouw uitingen, zodat de branding van je merk duidelijk is. Gebruikmaken van jouw brandkleuren zorgt voor herkenning bij volgers en klanten. Net zoals het gebruik maken van een specifiek font.
Extra de aandacht trekken? Zorg dan dat je een video of een bewegende graphic in jouw ontwerp inzet. Het oog trekt daar direct naartoe waardoor je ontwerp nog meer zal opvallen. Bovendien is bitesized content de toekomst!
Ken jij Canva al?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!