alles wat je moet weten over instagram reels

Instagram is niet langer een fotodelend platform. Sterker, ze willen de concurrentie aan gaan met TikTok die bite-sized content levert aan gebruikers. Want bite-sized content is de toekomst. Daarom zitten Instagram Reels in de lift. Wat zijn Reels, waarom zijn ze belangrijk en wat zijn do’s en dont’s bij het maken van Reels? Ik vertel je alles wat je moet weten over Instagram Reels.

alles wat je moet weten over instagram reels

Wat zijn Instagram Reels?

Instagram Reels zijn korte video’s op het social media platform Instagram. De korte video’s zijn van staand formaat, van ongeveer 15-60 seconden (afhankelijk van hoe lang je je Reel wil maken). Je kunt tijdens deze korte video tekst toevoegen, andere geluiden gebruiken, je eigen audio gebruiken of er overheen mixen en stickers toevoegen. Het snelle karakter van deze content zorgt ervoor dat je volgers snel zien wat je wil vertellen op een creatieve manier.

Waarom zijn Instagram Reels belangrijk voor je marketing en communicatie?

Instagram Reels zijn video’s die aansluiten bij wat jij wil laten zien van jouw bedrijf en de belevingswereld van jouw volgers. Je vertelt iets over jouw bedrijf/wat jou uniek maakt. Dat kan op een grappige, creatieve wijze. Het moet content zijn dat aansluit bij waar jij voor staat op Instagram. Dus: verkoop je haak- en breispullen? Dan gaan je reels over alles wat met je haak- en brei-bedrijf te maken heeft, niet over wat je afgelopen weekend hebt gedaan (tenzij het haken of breien is geweest). Beheer je het Instagram account van een bibliotheek? Dan laat je reels zien over boeken, events en kennis delen (in de breedste zin van het woord). Vertel met trending audio het verhaal van jouw bedrijf, je producten en de missie en visie op een snelle manier voor volgers en nieuwe volgers.

Het algoritme houdt van Reels

Instagram Reels worden extra gepusht bij je volgers en via de ‘voorgestelde posts’ door het algoritme van Instagram. Ze komen daardoor vaker voorbij in de feed van volgers en niet-volgers.

Maar waarom wordt dat gedaan? Instagram ziet graag dat deze nieuwe manier van content die ze hebben geïntroduceerd aanslaat. Zodat ze daarmee kunnen concurreren met andere social media platforms met hetzelfde principe, zoals TikTok. Daardoor hebben Reels op dit moment nog een heel lange doorlooptijd. Het kan dus zomaar zijn dat je volgers 3 weken na plaatsing de video weer voorbij zien komen. Dat is goed! Voor het algoritme en voor jouw account. Je kunt zo namelijk in korte tijd groeien, mits je consistent content plaatst.

Wat zijn de do’s en don’ts van Instagram Reels?

  • Zorg voor klikbare content; gebruik een zogenaamde ‘hook’. Een haak om mensen naar je Reel te trekken. Dus iets dat je volgers interesseert en ervoor zorgt dat ze blijven kijken
  • Gebruik trending audio
  • Gebruik een spannende overgang, dat houdt de aandacht van je kijkers langer vast
  • Als je tekst plaatst, zet dit dan niet buiten het grid frame neer: dan zien kijkers het niet
  • Maak gebruik van het licht, dat zorgt voor een heldere reel die fijner te kijken is
  • Zet een call to action in je caption
  • Gebruik emoji’s in de caption
  • Gedraag je niet zoals je denkt dat je je moet gedragen maar wees jezelf! There’s nobody like you dus wees vooral jezelf
  • Deel jouw Reel op je main feed
  • Gebruik een Reels cover foto: als de Reel nog niet afspeelt ziet men daarmee wat je in je Reel wil uitleggen of laten zien

Hulp nodig bij Instagram Reels?

Hulp nodig bij een social media strategie of het maken van content? I am your woman! Neem vrijblijvend contact met me op.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.