Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Beetje flauw om zo een artikel te beginnen, maar het is helemaal waar. We gebruiken social media op grote schaal en meer dan vorig jaar. Toch zitten er nog steeds duidelijke do’s en don’ts aan het gebruik van social media, zeker als je deze inzet voor jouw bedrijf.

de 5 do's en dont's van social media

Photo by Merakist on Unsplash

Ik begin maar meteen met het ‘slechte’ nieuws. De 5 dingen die je niet moet doen op social media om je vervolgens snel te vertellen wat je wél helpt op social media.

5 Don’ts van social media

Geen interactie hebben met je volgers

Social media heet social media voor een reden: om sociaal te doen! Het is begonnen als sociaal netwerken, het is dan ook handig om je zo te gedragen. Zorg dus dat je niet alleen maar zendt, maar dat je een gesprek aan gaat met je volgers. Wanneer mensen de moeite nemen om een reactie onder een post achter te laten, reageer hier dan op – ook als het negatief is.

Maak eens met jouw bedrijfsaccount elke dag een rondje van 5 minuten langs verschillende accounts. Like eens een bericht van een van jouw fans, dat vinden ze leuk!

Sporadisch iets op social media plaatsen

Als je een vaste schare fans wil hebben, is het belangrijk om regelmatig te uploaden. Ben consistent. Wanneer je op een vaste dag en zelfs tijdstip upload, zullen je fans weten wanneer je weer nieuwe content met ze deelt. Dankzij jouw betrouwbare gedrag weten ze dat je er altijd voor ze bent en dat zullen ze waarderen.

Vragen om te delen

Winacties zijn superleuk om te doen, maar de vraag voor een like, reageer, deel is achterhaald en bovendien tegen de richtlijnen van bijvoorbeeld Facebook. Bovendien krijg je zo veel volgers die je alleen volgen om iets te winnen om vervolgens geen interactie meer te hebben met je account. En interactie is nu juist waar het om draait. Met andere woorden: laat die winacties voor wat het is.

Fouten maken op social media

Inkoppertje! Niemand wil fouten maken, maar het gebeurt wel. We zijn immers allemaal mensen. Daarom is het verstandig om voor je op verzenden klikt, nog één keer aan fact checking te doen of je tekst door te lezen: staan er geen (spel)fouten in?

Spammen

Consistent zijn is erg belangrijk, zoals je eerder al kon lezen. Maar je moet ook niet overdrijven. Door te veel te delen kunnen je volgers je als irritant beschouwen. Als je dat wilt voorkomen, houd je het bij een mooi aantal uploads. Voor elk social media kanaal is dat getal van aantal uploads weer anders.

Nu we weten wat we vooral niet moeten doen, is het ook interessant om eens te kijken naar wat allemaal aan te raden is om te doen op social media.

5 do’s van social media

Een FAQ pagina maken

Krijg je vaak dezelfde vragen binnen van klanten en heb je een groot bereik? Zorg dan dat je deze vragen uitwerkt en beantwoord op een pagina van je. Door deze URL te delen op vragen die regelmatig voorkomen, geef je snel antwoord. Precies wat de consument wilt.

Hou je eigen thema er in

Schoenmaker houd je bij je leest. Hoewel het leuk is om af en toe wat dingen uit te proberen (dit juich ik alleen maar toe) moeten mensen uiteindelijk wel weten waar jouw merk voor staat. Zorg daarom ook dat het duidelijk is wat je bedrijf doet met je social media captions.

Laat het gezicht achter het merk zien

Are you camera shy? Toch vinden mensen het enorm leuk om de mensen achter een merk te zien. Laat daarom je gezicht regelmatig zien op social media, uit onderzoek is gebleken dat mensen zo meer binding met een merk voelen.

Zorg voor interactie met je publiek

Het voelt allicht als een herhaling die je bij de don’t zag staan. Maar hier bedoel ik interactie door je klanten te vragen wat zij willen. Wat zij verwachten. Vraag ze eens een reactie te geven op een prototype, laat ze meedenken voor een goede naam van een product. Dit kan tegenwoordig heel makkelijk met polls en quizzes, maar ook door ze gewoon te laten reageren onder een post of op bijvoorbeeld een Instagram Story.

Maak een content kalender

Zorg dat je een plan hebt als je start met social media. Welke thema’s wil je belichten, wat voor foto’s wil je delen, hoe vaak ga je iets delen en wat is de tone of voice? Met een strategie is het overzichtelijk voor je bedrijf wat en wanneer iets geplaatst wordt. En deze strategie kan je mooi koppelen aan je marketingplan. Staat er iets gaafs op de planning? Neem het op in je content kalender!

Heb je hulp nodig bij een content kalender voor jouw bedrijf maken? Of wil je graag advies hoe je social media het best kunt inzetten voor jouw bedrijf? Daar kan ik bij helpen. Neem hier vrijblijvend contact met me op!