UX onderzoek social media communicatie persona aanpassen do or don't

Eerder schreef ik al eens over het maken van een persona, wat een persona is en hoe je een persona maakt. Heb je dat artikel nog niet gelezen? Klik dan HIER. Vandaag wil ik het hebben over het aanpassen van je persona. Want is dat nu een do of een don’t? Laten we dat nader bekijken.

Pas op met aannames

Er is een persona gemaakt en iemand geeft het volgende aan: “Ik vind de leeftijdscategorie niet passend, want op deze leeftijd hebben vrouwen toch al lang kinderen?”. Aannames kom ik regelmatig in mijn werk tegen. Je onderbuikgevoel zegt je dat het toch echt anders zit met die persona. Alleen met aannames kom je niet verder, met statistieken wel.

Bekijk of je onderbuikgevoel juist is door een analyse uit te voeren. Als je denkt dat je persona niet meer scherp is, neem dan een kijkje achter de schermen. Ga eens na in je statistieken wie je volgers zijn en wat ze doen. Moet je de leeftijd aanpassen? Is er een belangrijke hobby bij gekomen? Schrijf het allemaal op. Zorg er wel voor dat je je niet blind staart op maar één persoon of een handvol volgers. Eén zwaluw maakt immers nog geen zomer.

Bij je website raad ik aan om te kijken naar analytics. Bij social media platforms raad ik aan om ook tussen je volgers te kijken: klik gewoon eens een flink aantal profielen open om te zien wat ze bezig houdt.

Toevoeging aan je persona

Je zou iets kunnen toevoegen aan je persona, zonder deze volledig te wijzigen. Zoals het toevoegen van een hobby die een grote groep van je doelgroep heeft. Sowieso zou ik een persona die net is opgesteld en na onderzoek is vastgesteld niet direct volledig op de schop gooien. Geef het tijd voor je organisatie om te wennen aan de juiste tone of voice voor je publiek en bekijk statistieken om te zien of de nieuwe content je doelgroep aanspreekt. Werkt het allebei niet? Bekijk dan na een half jaar de persona nog eens kritisch.

Natuurlijk kan je ook UX onderzoek (laten) doen: door gebruikers bijvoorbeeld te vragen of je persona bij hen aansluit.

Kritisch je persona analyseren

Het is een uitstekend idee om jaarlijks je cijfers te analyseren. Dat doe je bijvoorbeeld om je omzet te bekijken en doelen voor het nieuwe jaar te stellen. Ook voor je marketing en communicatie is het verstandig om een analyse te maken. En om de gebruikerservaring te verbeteren.

Bekijk bijvoorbeeld wat je bereik is geweest, waar de meeste engagement op kwam, maar ook wie je doelgroep is. Sluit de doelgroep (je volgers) nog aan bij je persona? Is de persona nog up to date? Is het nog steeds de persoon waar je tegen praat en die je wilt helpen? Of is deze persoon meegegroeid?

Voorbeeld wijzigen persona

Wellicht was het eerst een jonge twintiger die gestart is op de arbeidsmarkt en dol is op fast fashion, snelle citytrips en makkelijk eten. Je maakte content voor deze persoon. Maar de focus van je bedrijf en boodschap is veranderd. Misschien omdat je een andere weg in bent geslagen, of omdat je producten gewijzigd zijn of je content is geëvolueerd. Dan is het een goed idee om je persona te wijzigen. Je maakt immers geen content meer voor die twintigjarige. Misschien wil je nu graag jonge dertigers aanspreken die weinig tijd hebben, van cultuur houden en duurzaam leven.

Neem je persona onder de loep en pas hem aan. Want als je compleet andere content voor hetzelfde publiek blijft maken, zul je zien dat je meest loyale achterban je steunt, maar je verder weinig respons krijgt. Logisch, want zij voelen zich niet aangesproken.

Om dus blije gebruikers te krijgen is een persona van groot belang. Zorg dat je deze laat aansluiten bij je product, check statistische gegevens in je afneemgebied en test je persona uit.

Hulp nodig?

Geef me een seintje en we maken een vrijblijvende afspraak om een en ander door te spreken. Klik hier.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *