Instagram niet langer een foto delend platform instagram veranderingen en wat deze voor je business betekenen

Begin juli kondigde Adam Mosseri, baas van Instagram, aan dat Instagram zich verder zal ontwikkelen en de nadruk zal leggen op 4 gebieden binnen de app, met soms nieuwe features. Dit betekent dat Instagram niet meer alleen een foto delend platform zal zijn. De aandacht zal niet langer op statische content liggen, maar verschuiven naar andere gebieden. De komende tijd zal Instagram vooral de focus gebieden uitbreiden met nieuwe features en experimenteren met wat wel en niet werkt.

We’re no longer just a square photo-sharing app.

Adam Mosseri, Instagram
Instagram niet langer een foto delend platform instagram veranderingen en wat deze voor je business betekenen

Wat verandert er op Instagram?

Instagram zal zich voornamelijk verder ontwikkelen op de volgende gebieden:

  • Creators
  • Video
  • Shoppen
  • Berichten sturen

Creators

Dit werd heel beknopt door Mosseri op Instagram benoemd in een IGTV. Instagram wil creators meer de mogelijkheid geven om salaris te kunnen verdienen met de dingen die ze creëren. Dit zou kunnen door creators meer exposure te gunnen op het platform.

Video

Video en bite sized content is niet meer weg te denken van social media. Het is de trend van deze tijd. Gebruik van video is de laatste jaren enorm toegenomen. Je ziet bijvoorbeeld dat videoplatforms zoals YouTube (video) en TikTok (bite sized content) het heel erg goed doen. En dat zag Instagram ook. Dat is voor hen de reden om nog meer focus te leggen op video op Instagram en niet langer een foto delend platform te zijn. Zo gaan ze de concurrentie aan met andere videoplatforms en blijven ze relevant in het media landschap.

Ze zullen de komende tijd experimenteren met “full screen, immersive, entertaining, mobile first video” (Mosseri, Instagram). Daardoor verwacht ik dat Instagram video content meer zal waarderen. En video content beter laat presteren binnen het algoritme.

Shoppen

We kopen steeds meer dingen online. Mede dankzij de pandemie is de vraag naar online shoppen drastisch toegenomen en Instagram geeft daar gehoor aan. Eerder was je als bedrijf al in staat om je producten te taggen en deze door je klanten rechtstreeks te laten kopen via het Instagram platform. Zo legden ze de nadruk op Shopping door een aparte tab aan te maken op de home screen van Instagram. Welke nieuwe features er toegevoegd zullen worden, of waar de uitbreiding op dit gebied ligt, is nog niet duidelijk.

Berichten sturen

De meest gebruikte app in Nederland is Whatsapp. Whatsapp is een platform om berichten naar elkaar te sturen in chat-stijl waarbij je inmiddels ook spraak, foto en video kunt toevoegen aan je chat. Instagram wil deze sociale chatfunctie uitbreiden in haar platform. Ze zijn op zoek naar interactie buiten de feed en stories om. Dus in plaats van een chat openen in Whatsapp, dat je bijvoorbeeld een (groeps)chat opent in Instagram.

Groep maken in Instagram

Sommigen zien nu al de optie om een groep aan te maken om zo met elkaar berichten te sturen. Om te zien of jij deze functie al hebt binnen Instagram, klik je onder een Instagram bericht op het delen-icoon (papieren vliegtuig) en dan zie je direct een blauw omrande cirkel om een chatgroep te starten, zoals hieronder.

Wat betekent deze verandering van Instagram voor je business?

Veranderingen binnen Instagram en hun algoritme hebben altijd impact op gebruikers en bedrijven. Wat ik geleerd heb door de jaren heen is dat je moet leren meebewegen met de trends en het algoritme. Dit betekent dat je je als bedrijf flexibel moet opstellen. Want nieuwe features, betekent nieuwe aandacht van Instagram. En om die aandacht te krijgen, moet je je aan hun nieuwe regels houden. De nieuwe veranderingen binnen Instagram hebben als gevolg dat met name video content die relevant is voor je volgers beter zal scoren op het platform.

Recommendations

Door gebruikers te vragen in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn, kan Instagram een beter beeld van de gebruiker krijgen en waar de gebruiker in geïnteresseerd is. Dit is je persoonlijke algoritme. Zo kan Instagram je tijdlijn nog beter op maat maken. Als gebruiker zie je alleen nog voor jou relevante content. Met andere woorden content die bij jouw interesses liggen en aanbevelingen voor kanalen die in lijn zijn met jouw interesses.

Dus als je een bedrijfsaccount hebt dat aansluit bij de interesses van een gebruiker, heb je een grotere kans om aangeraden te worden. Die kans vergroot je als je de features gebruikt die ze binnen Instagram gaan uitbreiden. En door het duidelijk maken van je missie, visie en jouw klant op Instagram. Hier kan ik bij helpen door het maken van een social media strategie voor jouw organisatie.

Video content wordt groot op Instagram

Ik verwacht dat de nieuwe features door Instagram gepusht zullen worden en voorrang krijgen in het algoritme. Dat wil zeggen dat Instagram afscheid zal nemen van statische content zoals foto’s. Instagram zal meer en meer de focus leggen op video en dan met name op entertainment. Volgens de onderzoeken van Instagram is dat waar mensen nu behoefte aan hebben. Mensen zijn op zoek naar entertainment op basis van video. Als je wilt worden aanbevolen bij andere accounts om zo nieuwe volgers te krijgen, is het verstandig om voldoende relevante video content te maken. Want video content is de toekomst. Denk aan het maken van live video’s voor je volgers, het uitgebreid vertellen over een bepaald product via een IGTV, of wekelijks een leuke Reel delen op je account.

Ben je nog onwennig met voor de camera verschijnen? Weet je niet precies hoe je Reels maakt? Ik kom graag een Reels workshop geven bij jouw organisatie! Neem contact met me op via mijn contactformulier en ik maak graag een vrijblijvende offerte voor je.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *