wat is een persona? alles wat je moet weten over het maken en gebruiken van een persona social media

Je bent lekker bezig met het opzetten van content voor je bedrijf. Ben je je richting een beetje kwijt, gaat het wel goed, maar merk je dat je content all over the place is? Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je geen persona hebt. Wat een persona is en waarom een persona zo belangrijk is, leg ik vandaag uit.

Wat is een persona

Een persona is een omschrijving van een persoon die je wilt aanspreken met jouw bedrijf, merk, content of product. Een persona is zo uitgebreid mogelijk en volledig gericht op jouw doel, jouw doelgroep en wat zij belangrijk vinden. Zorg dus dat je persona zo concreet mogelijk is. Is het een man of een vrouw, hoe oud is je persona, welke opleiding hebben ze, waar wonen ze, wat vinden ze leuk om te doen in hun vrije tijd? Dit schrijf je op en werk je uit. En wees niet bang om hiervoor in details te treden, want hoe scherper je je persona op je netvlies hebt staan, hoe beter. Zo maak je straks onvergetelijke content en maak je beslissingen met jouw doelgroep in het achterhoofd. Vergeet niet om er een foto bij te gebruiken, zo heb je altijd een gezicht voor ogen als je weer nieuwe content schrijft!

wat is een persona? alles wat je moet weten over het maken en gebruiken van een persona social media

Waarom is een persona belangrijk?

Een persona geeft je richting. Voor je bedrijf schrijf je – als het goed is – een missie en visie. Daaruit kan een doelgroep voortvloeien. Wie is jouw klant, wie spreek je aan? Die klant helder voor ogen hebben, betekent dat je weet wat en hoe je aan je klant verkoopt. Maar ook hoe je jouw klant kunt boeien, wat hen interesseert en je kunt een inschatting maken hoe zij op een bepaald product of een vernieuwing reageren (natuurlijk het beste te testen door UX design toe te passen!). Als je persona helder is, weet je dus veel beter hoe je marketingtools kunt inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

Een persona per social media platform

Het kan wel eens zo zijn dat je een vrij brede doelgroep bedient. Bedenk dan per social media platform wie je gaat aanspreken. What’s in it for them?

Persona voorbeeld

Via mijn LinkedIn spreek ik bijvoorbeeld een heel andere taal dan via Instagram. Op LinkedIn spreek ik bijvoorbeeld mensen aan in mijn netwerk en laat ik mijn kennis van het vak zien. Op Instagram richt ik me op vrouwen van 30+ die op zoek zijn naar een rustiger leven en graag meer willen weten over de slow living lifestyle. De persona per social media platform verschilt daarom.

Maar mijn voorbeeld van hierboven gaat ook om twee verschillende diensten, namelijk mijn expertise als ZZP’er en mijn expertise als Slow Living lifestyle expert. Je kunt natuurlijk ook meerdere diensten binnen je organisatie of bedrijf aanbieden en wellicht vind je niet elke doelgroep op elk social media platform. Zorg dan dat je een persona per social media platform hebt, zodat je een breed publiek weet te trekken maar ook om de juiste mensen op de juiste platforms aan te spreken.

Vergeet niet dat persona’s ook enorm goed werken in UX design onderzoek. Persona’s zijn dus multi-inzetbaar!

Hoe maak je een persona?

Mijn advies om een persona te maken is door middel van onderzoek. Daar zijn legio mogelijkheden voor, maar ik zal er een paar noemen:

  • Wat is jouw dienst of product
  • Wie zou daar enthousiast van worden
  • Brainstorm
  • Test het uit
  • Vraag om feedback

Besteed je dit liever uit? Dat kan! Ik denk graag met je mee welke persona je zou moeten aanspreken op welk social media platform, zodat je content maakt waar mensen enthousiast van worden. Neem vrijblijvend contact met me op voor de mogelijkheden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.