wat is social media en waarom zou je social media inzetten voor jouw bedrijf

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven en het communicatieve marketinglandschap. Social media is een containerbegrip voor online platforms waar gebruikers zelf de inhoud bepalen. Ieder jaar worden er nieuwe features geïntroduceerd op social media gebied en door de jaren heen zijn er verschillende platforms gelanceerd. Dat social media onderdeel van ons leven zijn blijkt ook uit cijfers. Inmiddels heeft social media meer dan 13 miljoen gebruikers in Nederland en gebruikt men meer dan één platform (Newcom.nl, 2021).

Social media zijn een sociale vorm van digitale communicatie. Het is een manier van online communiceren en online communities waar je kunt laten zien wie je bent, wat je doet, of wat je inspireert. De naam geeft het eigenlijk al weg: social media is bedoeld om sociale contacten te onderhouden en daar ligt ook de grondslag van de platforms. Al snel groeide dit uit tot een manier om je te uiten en je ervaringen te delen buiten je kennissenkring.

wat is social media en waarom zou je social media inzetten voor jouw bedrijf

Waarom zou je social media inzetten voor je bedrijf?

Ook bedrijven onderhouden inmiddels een of meerdere kanalen op social media platforms, om de simpele reden dat je met een social media kanaal betere zichtbaarheid kunt creëren rondom jouw merk. Het is een manier om je merk neer te zetten, contact te houden met je fans en de nieuwste producten of diensten met ze te delen. Het is een snelle en laagdrempelige manier om contact met je volgers te krijgen en een fanbase op te bouwen.

Een social media strategie opstellen

Maar op welk social media platform moet je je dan focussen? Hoe vaak moet je iets uploaden en welke boodschap moet je delen? Dat is puur afhankelijk van je missie, visie en je doelgroep. Deze zaken moeten helder zijn en vervolgens laat je je social media strategie aansluiten bij de kernwaarden van jouw bedrijf. De voornaamste reden om een social media strategie op te stellen is om een helder beeld te krijgen van welke kanalen het best aansluiten bij jouw bedrijf en hoe je dit zo succesvol mogelijk doet voor jouw bedrijf. Je bepaalt een doel, wat je wil bereiken met je social media presence. Welke doelgroep je op welk platform gaat aanspreken en op welke manier. En natuurlijk ook heel praktisch: hoe ziet dat er uit en hoe vaak gebeurt dat.

Hoe maak je een social media strategie?

Mocht je daar hulp bij nodig hebben, dan help ik graag! Ik heb al social media strategieën voor meerdere bedrijven geschreven, zoals onder andere voor Voogd & Voogd en voor Bibliotheek West-Brabant. In mijn social media strategie kun je de volgende onderdelen verwachten:

  • een social media analyse, waarbij alle social media kanalen van jullie bedrijf onder de loep genomen worden;
  • een social media strategie voor de langere termijn waarin ik alle bovengenoemde vragen beantwoord;
  • social media adviezen: quick wins en adviezen voor de langere termijn.

Neem contact met me op voor een vrijblijvende offerte.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.