waarom komt niemand op mijn website website optimalisatie

Valt het verkeer naar je website tegen? Dan kan het zijn dat een paar dingen niet helemaal soepel lopen. Laten we de meest voorkomende valkuilen eens onder de loep nemen.

Wie is je doelgroep?

Heb je al een doelgroep bepaald, of nog niet? Om te beginnen is het altijd handig om te beslissen wie je doelgroep is. Heb je al een missie en visie en weet je wie je persona is? Dan kan je je website en websiteteksten helemaal op maat maken. Spreek je doelgroep aan en ze zullen geheid een langere tijd op je website doorbrengen. Een paar handige tips om een persona op te stellen deel ik in mijn artikel Wat is een persona.

Te veel tekst

De aandacht van mensen is kort. Probeer door middel van onderbrekingen in tekst – bijvoorbeeld door het plaatsen van afbeeldingen of een video – de aandacht van je bezoekers te behouden. Zorg dat mensen snel vinden wat ze zoeken in plaats van ze te laten scrollen. Te veel tekst is intimiderend, dat gaat je bezoeker over het algemeen niet doorlezen. Zorg dus dat je to the point komt op je website. Dit geldt overigens ook voor social media.

Geen SEO

Heb je SEO toegepast op je website? Iedere dag crawlen ‘zoekers’ van zoekmachines over verschillende websites. Ze bekijken dan wat voor informatie op de website staat en ranken die informatie. Op die manier wordt je in de zoekmachine geplaatst. Als je geen of bijna geen SEO teksten hebt toegepast op je website zullen de zoekmachines niet goed weten wat je met je website wilt doen. Dat betekent dat ze je niet kunnen plaatsen in het informatielandschap en je daardoor een vrij lage ranking krijgt in bijvoorbeeld Google. Probeer daarom je site te optimaliseren!

Te langzaam laden

Soms laadt een website niet snel genoeg. Bezoekers verwachten dat een website in ongeveer 3 seconden laadt. Het langzaam laden van een website kan komen omdat de afbeeldingen te zwaar zijn. Mensen haken dan af. Zorg dus dat je je website optimaliseert met mooi beeldmateriaal dat makkelijk en snel te laden is. Benieuwd of jouw website snel laadt? Check het via de aanbieder tools.pingdom.com. Je ziet via die aanbieder ook direct waar je je website op kunt verbeteren.

User Experience onderzoek: gebruikersonderzoek doen

Wat een nog beter alternatief is, is je website onder de loep laten nemen voor UX design. Dankzij het testen bij je doelgroep weet je direct wat je kunt verbeteren om bijvoorbeeld je conversie te verhogen. Heb je bijvoorbeeld goed werkende links (en geen deadlinks), gebruik je knoppen op de juiste manier en trek je de aandacht van je publiek naar de juiste pagina’s op je website? Daar kun je achter komen met UX onderzoek ofwel gebruikersonderzoek. Wil je dat ik met je meedenk? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Heb jij nog iets aan te vullen? Laat het dan in de comments hieronder weten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *