UX Design is geen nieuwe term, maar wordt pas sinds kort actiever gebruikt. De letters UX staan voor User Experience, ofwel gebruikerservaring en design is vormgeven. UX Design is het vormgeven van de gebruikerservaring op een zo optimaal mogelijke manier zodat gebruikers een positieve ervaring hebben met je product.
Gebruikerservaring
UX Design is een enorm brede term die meerdere facetten heeft. Kort door de bocht kan je stellen dat UX Design, ofwel gebruikerservaring vormgeven, alles te maken heeft met de gehele cyclus van in contact komen met een product of dienst, deze afnemen en gebruiken en hoe de gebruiker daar over denkt. Het product of de dienst in deze kan een app of een website zijn, maar bijvoorbeeld ook een stofzuiger.
Een nieuwe stofzuiger kopen
De customer journey (klantreis) begint al bij het moment dat je denkt dat je een nieuwe stofzuiger nodig hebt. Je vraagt eens bij vrienden na wat voor stofzuiger zij hebben, doet online onderzoek en gaat op zoek naar een nieuwe stofzuiger. Op een gegeven moment heb je een stofzuiger gevonden, koop je deze aan en vervolgens heb je de stofzuiger in handen. Zelfs de doos en de gebruikersinstructies vallen onder het UX design, tot het in gebruik nemen van de stofzuiger, de aftersales van waar je je stofzuiger gekocht hebt (bijvoorbeeld een voucher voor een volgende aankoop) en jouw ervaring met het product.
UX design onderzoek
In UX Design wordt door middel van onderzoek gekeken hoe je een product of dienst kunt optimaliseren. Hierbij is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de behoefte van de gebruiker, het moet makkelijk in gebruik zijn, het moet de gebruiker de vrijheid geven om er zelf gebruik van te maken en de gebruiker op een bepaalde manier verrassen of verblijden. Bij een website kun je dan denken aan het gebruikersgemak van de website. Je moet aanbieden wat gebruikers denken dat je aanbiedt, er is de juiste informatie te vinden, de website laadt snel, de website is intuïtief (dus gebruikers weten heel makkelijk hoe ze er gebruik van moeten maken) waardoor gebruikers weten waar ze op moeten klikken om een product te kopen.
Verbeteren van een website
Het verbeteren van een website of een product wordt dus volledig ingevuld vanuit het perspectief van de gebruiker. Er wordt gekeken hoe zij de website ervaren, hoe ze denken en wat ze nodig hebben. Terwijl er voorheen veel vanuit het bedrijf werd geredeneerd: hoe ze zelf vonden dat ze het product het beste aan de man konden brengen en hoe zij dachten dat de klant in elkaar steekt. Maar zeg nu zelf: wie weet dat nu beter dan de klant? Je krijgt enorm waardevolle informatie door onderzoek te doen naar gebruikerservaring en UX Design toe te passen.
Methodes voor UX onderzoek
Er zijn legio methodes om UX onderzoek te doen. Een paar voorbeelden zijn brainstormen met een groep, interviews houden met klanten, heatmaps van de website gebruiken en/of meekijken terwijl een klant de website gebruikt. Voor elk doel is er een andere aanpak en in het proces staat de gebruiker centraal. Het mooie aan UX onderzoek vind ik dat het een duidelijk beeld geeft van de knelpunten en verbeterpunten van een product zodat deze aangepast kan worden op de wensen en verwachtingen van de gebruiker. Waardoor je uiteindelijk een hogere conversie bereikt!
Wil je iemand van buiten je organisatie laten meekijken en meedenken om jullie gebruikerservaring te verbeteren? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met me op. Ik lever onderzoek en uitgebreide rapportages om jullie product te verbeteren en te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van de klant.
Trackbacks & Pingbacks
[…] kan je ook UX onderzoek (laten) doen: door gebruikers bijvoorbeeld te vragen of je persona bij hen […]
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!